|
|
|
PORADY Do czego służy akumulator? Akumulator jest, w najprostszy sposób ujmując, jednym z dwóch źródeł prądu w każdym samochodzie z silnikiem spalinowym. Drugim jest alternator lub prądnica (w wypadku starszych samochodów). Oba źródła pełnią rolę przemienne. Gdy jedno dostarcza energię do pojazdu drugie tego nie robi. Akumulator dostarcza energię do obwodów elektrycznych samochodu w wypadku gdy silnik pojazdu jest wyłączony. W momencie rozruchu silnika prąd niezbędny do zasilania rozrusznika oraz układu zapłonowego dostarczany jest z akumulatora. Od momentu kiedy silnik rozpoczyna pracę akumulator przestaje być źródłem prądu - jest ładowany prądem wytworzonym przez prądnicę/alternator. I tyle teorii. W praktyce bowiem często bywa, że nie zawsze układy te tak idealnie ze sobą współpracują, często z winy samego użytkownika. Co zatem powinniśmy robić a czego nie? Pierwszą, najważniejszą rzeczą od jakiej należy zacząć to kontrola układu ładowania akumulatora, jego napięcia spoczynkowego, poboru prądu przez rozrusznik oraz aktualnej mocy rozruchowej akumulatora. Ten ostatni parametr pozwoli nam w przybliżeniu przewidzieć, na ile może starczyć nam akumulatora oraz jaka jest jego kondycja. Jeżeli jesteśmy pewni, że w samochodzie wszystko jest w porządku, reszta zależy od nas. O czym jeszcze warto pamiętać? Otóż przed rozruchem silnika, szczególnie po dłuższym postoju i w mroźne dni, należy wcisnąć pedał sprzęgła, co zmniejsza opory stawiane rozrusznikowi, a tym samym zmniejsza pobór prądu z akumulatora. Należy także upewniać się, że mamy wyłączone w samochodzie wszystkie urządzenia typu nawiew, radio, podgrzewanie szyb i foteli czy GPS. W chwili kiedy przekręcimy kluczyk pobierają one bowiem dodatkową energię z akumulatora. Nawiew, radio i im podobne należy włączyć dopiero gdy ruszymy samochodem. Jeżeli natomiast samochód zimą nie będzie wykorzystywany, należy wyjąć z niego akumulator i przechowywać w stanie naładowanym w ciepłym pomieszczeniu. |
|